‘Zorgrobot’ Pepper duizend keer verkocht in één minuut

De samenwerking tussen het Franse Aldebaran en investeerder Softbank pakt goed uit

Door – Sjoerd Wierenga

Pepper

Op Zorgloze (nee, niet ‘Zorgeloze’) Zondag verschijnt er een artikel over robotica welke verder niks met zorg te maken heeft. Of… misschien een beetje dan.

Op 22 juni van dit jaar maakten veel nieuwspagina’s, waaronder nu.nl, melding van een robot waarvan er in één minuut 1000 stuks werden verkocht. Nieuwswaardig, want nog nooit eerder vertoond. Bovendien is robot Pepper wel een bijzondere. Zo is hij gemaakt door het Franse Aldebaran, de maker van NAO die wij in Nederland vervolgens weer kennen als Zora. Het robotje dat in meerdere Nederlandse woon- en zorgcentra wordt ingezet.

Pepper is ontwikkeld als een ‘social robot’ met als doel de communicatie met mensen aan te gaan. Zoals Aldebaran het zelf al zegt: “At the risk of disappointing you; he doesn’t clean, he doesn’t cook and he doesn’t have superpowers…”. Zijn vermogens, of het gebrek daaraan, maken dat Pepper dus nog niet wordt ingezet als sous-chef, maar wel als winkelbediende.

At the risk of disappointing you; he doesn’t clean, he doesn’t cook and doesn’t have superpowers…

Doel

Het verdienmodel achter Pepper is interessant, maar ik wil graag op iets anders wijzen. Onlangs kwam ik een filmpje tegen met twee van mijn helden, te weten: presentator en wetenschapper Neil deGrasse Tyson en een over zijn toekomst sprekende Pepper. Het is een filmpje van het Clinton Global Initiative, een organisatie die zich tot doel stelt om leiders aan te zetten tot het bedenken en toepassen van innovatieve ideeën voor de grotere uitdagingen.

Zoals we van presentaties over robots gewend zijn komt het redelijk geregisseerd over. Het belangrijkste wat Pepper te melden heeft speelt zich wat mij betreft rond de 2 minuut en 9 seconden af. Laat u niet afleiden door de flauwe humor!

Pepper is tot stand gekomen in een samenwerking tussen de Japanse miljardencorporatie Softbank en het Franse Aldebaran. Het is interessant om te zien dat gezondheidszorg, en dan met name “helping the elderly”, in een dergelijke presentatie naar voren wordt gebracht. Want wie weet… als de miljarden van investeerders als Softbank zich gaan bundelen met de kennis en vaardigheid van bedrijven als Aldebaran, lezen we over een aantal jaren wellicht over een echte zorgrobot waarvan er in 1 minuut 1000 verkocht worden.